|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Home |
|
Jaarvergadering |
|
|
|
|
|
|
|
Vereniging
& Bestuur
- Algemeen
- Bestuur
Informatie leden
Kosten & Kortingen
Te doen bij overlijden
Uitvaartverzorgers
Begraafplaatsen
Aula
Veelgestelde vragen
Weblinks & Formulieren
|
|
Jaarvergadering
Uitvaartvereniging Zwaagwesteinde UVZ
Op 4 april jl heeft UVZ haar jaarlijke ledenvergadering gehouden.
De voorzitter F. van der Meer heet de aanwezigen vervolgens een hartelijk
welkom.
De voorzitter geeft een toelichting op het feit dat de algemene begraafplaats
opgaat in een stichting. Deze stichting neemt het over van de gemeente
om o.a. te bewerkstellingen dat de kostprijs van het begraven en onderhoud
op een verantwoorde manier en tegen een lager tarief dan voorheen
kan worden uitgevoerd. Tevens geeft hij aan dat beheerders van de
bijzondere begraafplaats ; het college van kerkrentmeesters ; een
financiële administrateur hebben gevonden in dhr. J. Meijer.
De voorzitter benadrukt nogmaals dat onze vereniging geen enkele verplichting
en binding heeft met enige verzekering, uitvaartcentra of crematorium.
Ook het hebben en betalen van grafrechten op de begraafplaatsen is
niet gekoppeld aan het feit dat men dan ook lid is van UVZ. Men dient
zich apart bij onze vereniging aan te melden. Onze vereniging opereert
zelfstandig alles ten gunste van ons ledenbestand. Kijk op onze vernieuwde
website en u kunt zien wat onze verplichtingen zijn en wat we zoal
doen voor onze leden. Daarnaast word aangegeven wie o.a. betrokken
is als uitvaartbegeleider bij UVZ. Ook werd er nog op gewezen dat
er in 2016 looproosters zijn aangeschaft voor de veiligheid en dat
we niet meedoen in een beleggingsplan of fonds ter compensatie van
de lage rentestand.
Er werd deze avond ook vermeld dat men een nieuw crematorium bouwd
in Dokkum. UVZ heeft een toelichting ontvangen van Respectum. Het
is de intentie dat het crematorium eind juni klaar is. We zien dit
als een gunstige ontwikkeling met betrekking tot de marktwerking.
J. de Boer (penningmeester) geeft aan de hand van het financieel overzicht
uitleg over de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar. Er is
een positief resultaat. Het valt daarbij op dat de bijdrage van de
“niet leden” hoger is dan 2015. Ook het gebruik cq. verhuur van de
aula is aan de lage kant, deze tendens is een voortzetting van voorgaande
jaren. Natuurlijk is en blijft de rente aan de lage kant. Alternatieve
interessante mogelijkheden , zoals het wegzetten in deposito’s, zijn
niet voorhanden. Ook is er aan de uitgavenzijde, verdeeld over meerdere
posten, een meer gespecificeerde omschrijving van de uitgaven weergegeven.
Zoals het opsplitsen van bestuurskosten, administratiekosten en materiaal.
Vervolgens hebben mevr. Weistra en dhr. A.J. Smit bevestigd dat de
administratie gecontroleerd is en steekproefsgewijs geen opmerkingen
zijn geplaatst. De kascommissie stelt dan ook voor om de penningmeester
decharge te verlenen.
Door de afwezigheid van G. van der Meulen leest Sj. de Vries deze
avond het jaarverslag voor. Uit het verslag kan men de conclusie trekken
dat er weer veel is gebeurd en dat veel in goede orde is geregeld
en opgepakt.Wat vorig jaar al werd besproken werd nogmaals bevestigd
dat ingaande 2017 de contributie is vastgesteld op € 16,50 (automatisch
incasso) en € 19,- (acceptgiro-rekening) per jaar. De vereniging
is hiertoe genoodzaakt door stijgende kosten, hogere financiële verplichtingen
en de lage rentestand.
Bij het zittende bestuur is dhr. P. de Jong is aftredend en herkiesbaar.
Er zijn geen tegenkandidaten en dhr. de Jong wordt met algemene stemmen
wordt herkozen. Dhr. A. Bosma werd deze avond verrast vanwege het
feit dat hij 25 jaar in een bestuurlijke functie bij onze vereniging
is betrokken. Hij werd door de voorzitter bedankt voor zijn inzet
en betrokkenheid en werd “in het bloemetje gezet”.
Na de Pauze gaf dhr. Dantuma in zijn betoog de landelijke en regionale
geschiedenis beknopt weer wat er de afgelopen eeuwen zoal is veranderd
op het gebied van begraven en het beheer van begraafplaatsen. Het
was beslist interessant om te zien hoe zich dit door de eeuwen heen
zo heeft ontwikkeld. Hierbij valt te denken aan : verschil tussen
arm en rijk , tijdstip van begraven, rituelen, opmaak gedenkstenen,
soorten begraafplaatsen en de verantwoordelijke personen. Grootste
landelijke veranderingen vonden plaats zo rond 1830 : het niet meer
mogen begraven in kerken maar in de daarvoor aangewezen kerkhoven.
Ook valt op dat zo rond 1910, als gevolg van een meer humaan en sociaal
denkbeeld, men enigzins de opzet krijgt van het begraven zoals dat
nu plaats vind. Het oprichten van uitvaarverenigingen is hier een
gevolg van. Na afloop bedankt de voorzitter dhr. Dantuma voor zijn
bijdrage op deze avond.
Tijdens de rondvraag werden er geen op- en aanmerkingen geplaatst
zodat vervolgens de voorzitter iedereen bedankte voor hun inbreng
en komst en wenst iedereen wel thuis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|