Home Jaarvergadering

- Algemeen

- Bestuur

Jaarvergadering Uitvaartvereniging Zwaagwesteinde UVZ

Op 4 april jl heeft UVZ haar jaarlijke ledenvergadering gehouden. De voorzitter F. van der Meer heet de aanwezigen vervolgens een hartelijk welkom.

De voorzitter geeft een toelichting op het feit dat de algemene begraafplaats opgaat in een stichting. Deze stichting neemt het over van de gemeente om o.a. te bewerkstellingen dat de kostprijs van het begraven en onderhoud op een verantwoorde manier en tegen een lager tarief dan voorheen kan worden uitgevoerd. Tevens geeft hij aan dat beheerders van de bijzondere begraafplaats ; het college van kerkrentmeesters ; een financiële administrateur hebben gevonden in dhr. J. Meijer. De voorzitter benadrukt nogmaals dat onze vereniging geen enkele verplichting en binding heeft met enige verzekering, uitvaartcentra of crematorium. Ook het hebben en betalen van grafrechten op de begraafplaatsen is niet gekoppeld aan het feit dat men dan ook lid is van UVZ. Men dient zich apart bij onze vereniging aan te melden. Onze vereniging opereert zelfstandig alles ten gunste van ons ledenbestand. Kijk op onze vernieuwde website en u kunt zien wat onze verplichtingen zijn en wat we zoal doen voor onze leden. Daarnaast word aangegeven wie o.a. betrokken is als uitvaartbegeleider bij UVZ. Ook werd er nog op gewezen dat er in 2016 looproosters zijn aangeschaft voor de veiligheid en dat we niet meedoen in een beleggingsplan of fonds ter compensatie van de lage rentestand.

Er werd deze avond ook vermeld dat men een nieuw crematorium bouwd in Dokkum. UVZ heeft een toelichting ontvangen van Respectum. Het is de intentie dat het crematorium eind juni klaar is. We zien dit als een gunstige ontwikkeling met betrekking tot de marktwerking.

J. de Boer (penningmeester) geeft aan de hand van het financieel overzicht uitleg over de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar. Er is een positief resultaat. Het valt daarbij op dat de bijdrage van de “niet leden” hoger is dan 2015. Ook het gebruik cq. verhuur van de aula is aan de lage kant, deze tendens is een voortzetting van voorgaande jaren. Natuurlijk is en blijft de rente aan de lage kant. Alternatieve interessante mogelijkheden , zoals het wegzetten in deposito’s, zijn niet voorhanden. Ook is er aan de uitgavenzijde, verdeeld over meerdere posten, een meer gespecificeerde omschrijving van de uitgaven weergegeven. Zoals het opsplitsen van bestuurskosten, administratiekosten en materiaal.

Vervolgens hebben mevr. Weistra en dhr. A.J. Smit bevestigd dat de administratie gecontroleerd is en steekproefsgewijs geen opmerkingen zijn geplaatst. De kascommissie stelt dan ook voor om de penningmeester decharge te verlenen.

Door de afwezigheid van G. van der Meulen leest Sj. de Vries deze avond het jaarverslag voor. Uit het verslag kan men de conclusie trekken dat er weer veel is gebeurd en dat veel in goede orde is geregeld en opgepakt.Wat vorig jaar al werd besproken werd nogmaals bevestigd dat ingaande 2017 de contributie is vastgesteld op € 16,50 (automatisch incasso) en € 19,- (acceptgiro-rekening) per jaar. De vereniging is hiertoe genoodzaakt door stijgende kosten, hogere financiële verplichtingen en de lage rentestand.

Bij het zittende bestuur is dhr. P. de Jong is aftredend en herkiesbaar. Er zijn geen tegenkandidaten en dhr. de Jong wordt met algemene stemmen wordt herkozen. Dhr. A. Bosma werd deze avond verrast vanwege het feit dat hij 25 jaar in een bestuurlijke functie bij onze vereniging is betrokken. Hij werd door de voorzitter bedankt voor zijn inzet en betrokkenheid en werd “in het bloemetje gezet”.

Na de Pauze gaf dhr. Dantuma in zijn betoog de landelijke en regionale geschiedenis beknopt weer wat er de afgelopen eeuwen zoal is veranderd op het gebied van begraven en het beheer van begraafplaatsen. Het was beslist interessant om te zien hoe zich dit door de eeuwen heen zo heeft ontwikkeld. Hierbij valt te denken aan : verschil tussen arm en rijk , tijdstip van begraven, rituelen, opmaak gedenkstenen, soorten begraafplaatsen en de verantwoordelijke personen. Grootste landelijke veranderingen vonden plaats zo rond 1830 : het niet meer mogen begraven in kerken maar in de daarvoor aangewezen kerkhoven. Ook valt op dat zo rond 1910, als gevolg van een meer humaan en sociaal denkbeeld, men enigzins de opzet krijgt van het begraven zoals dat nu plaats vind. Het oprichten van uitvaarverenigingen is hier een gevolg van. Na afloop bedankt de voorzitter dhr. Dantuma voor zijn bijdrage op deze avond.

Tijdens de rondvraag werden er geen op- en aanmerkingen geplaatst zodat vervolgens de voorzitter iedereen bedankte voor hun inbreng en komst en wenst iedereen wel thuis.